Nagrania wykładów z Konferencji
W życiu nie ma przypadków. Tak też jest w odniesieniu do IV Konferencji EMPATYCZNA EDUKACJA => EMPATYCZNA POLSKA, na którą bilety skończyły się w niecałą dobę, a ponad dwustuosobową listę rezerwową uzupełniały telefony, maile, zapytania przez rodzinę, znajomych, sąsiadów, …, o wolne miejsce.
Fakt, że jest tak duże zainteresowanie Konferencją, na której oprócz 370 Uczestników, Prelegentów i Wolontariuszy, rozdaliśmy ponad 500 biletów na darmowe IMPREZY TOWARZYSZĄCE, spowodował, że postanowiłam zwrócić się do Wykładowców z zapytaniem o możliwość upublicznienia nagrań Ich wykładów.
Okazało się to nie tylko możliwe. Wszyscy jednogłośnie wyrazili zgodę na bezkosztowe wykorzystanie nagrań z nadzieją, że obejrzą i skorzystają z nich również inne osoby, nie tylko te z listy rezerwowej. Do grona osób zaangażowanych w propozycję dołączył Maciek Stawski, który nagrał materiał i go opracował.
NAGRANIE 1 wykład inauguracyjny – dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG
Haptyczne pokolenie w szkole sprzed 200 lat w dobie AI, czyli opowieść o tym, jak slay empatia uratuje świat, które warto obejrzeć i rozpowszechnić.
Asia o edukacji wie bardzo dużo. Wie, jaka powinna być i co należy wziąć pod uwagę w jej zmianie. Z wystąpieniu dowiecie się o zasadach funkcjonowania pokolenia alfa i dlaczego modelowanie empatii u najmłodszych jest wyzwaniem, które należy podjąć. Zachęca do konieczności stawiania granic, do zachowań z nadmierną kontrolą. Omawia wzrastanie w świecie haptycznej komunikacji i jakie to ma znaczenie w odniesieniu do rozwoju człowieka. Prezentuje wyniki badań mówiące o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na rozumienie procesu uczenia się.
Wykład, to opowieść o uczniach, rodzicach, nauczycielach, botach i empatii, O wyzwaniach nauczycieli, które ich nie wspierają, a raczej zachęcają do porzucenia zawodu.
NAGRANIE 2 – Tomasz Bilicki
Zrozumieć nastolatka z neuroróżnorodnościami – pułapki i dobre praktyki
W czasie wystąpienia Tomek dzieli się wiedzą na temat dzieci i młodzieży z ADHD i w spektrum autyzmu. Przedstawia neuroróżnorodność jako zasoby edukacji. Zachęca do uczenia się o ludziach pięknych, bez których ten świat nie byłby taki piękny, jaki jest.
NAGRANIE 3 – dr hab. Piotr Michoń, prof. UEP
Po co czuć się dobrze? Rola emocji w edukacji
Wykład o szczęściu i jego roli w życiu człowieka. Warto wiedzieć jakie znaczenie mają emocje i które z nich są fundamentem rozwoju. Skupianie się na gniewie, strachu wyzwala w człowieku potrzebę natychmiastowych działań. Pozytywne, takie jak radość czy satysfakcja, działają subtelniej i mają ogromny wpływ na nasz rozwój.
Wystąpienie odnosi się też do tego, jak pozytywne emocje poszerzają ludzką percepcję, wspierają kreatywność i budują zasoby poznawcze, społeczne oraz emocjonalne. Natomiast radość i ciekawość przyczyniają się do poprawienia wyników w nauce, a dobry nastrój wspiera rozwiązywanie problemów. Można być zaskoczonym, ale odpoczynek to nie lenistwo — to fundament rozwoju!
NAGRANIE 4 – dr Marcin Szulc, prof. UG
Nastolatek w kryzysie – o objawach których nie wolno lekceważyć i jak wspierać ucznia w okresie dorastania
Okres dorastania jest momentem w życiu człowieka, który obfituje w wiele zachowań i od wieków niepokoi dorosłych. Okazuje się, że zachowania te są raczej normatywne, a odpowiadają za nie procesy mózgowe. Młodzież w tym dynamicznym czasie buduje swoją autonomię, poczucie własnej wartości, skuteczności i kontroli. Łatwo w okresie adolescencji o naruszenie kruchej samooceny, dlatego młodzi ludzie bardzo potrzebują wsparcia dorosłych, osób, którym można zaufać. Najskuteczniejszym czynnikiem dobrych relacji z dzieckiem jest szacunek. Podczas spotkania prelegent omówił specyfikę okresu dorastania, dopełnił wiedzą, co powinno zwrócić naszą uwagę oraz w jaki sposób budować wzajemne dobre relacje.
NAGRANIE 5 – dr Marta Grześko-Nyczka
Współtworzenie empatycznej edukacji – moje doświadczenia z pracy ze studentami
Marta pracuje na uczelni, której patronem jest Jan Amos Komeński, wielki reformator edukacji, który żył i tworzyl (UWAGA!) ponad 350 lat temu.
W swoim wystąpieniu prezentuje swoje metody pracy ze studentami, którzy przygotowują się do zawodu nauczyciela. Oprócz wyjściówek, które piszą po zajęciach, studenci Marty kreatywnie się uczą, we współpracy, w poczuciu sensu i współodpowiedzialności.
Marta prezentuje też premierowe wydanie kolejnej książki z cyklu NOWA SZKOŁA SZKOŁA WYŻSZA, którą POLECAMY!
NAGRANIE 6 – dr hab. Marcin Jaracz, prof. UMK
O budowaniu samooceny. Jak możemy pomóc?
Samoocena jest efektem zdobywania wiedzy i doświadczenia. Podstawą do rozważań Marcina Jaracza są badania przeprowadzone w ramach programu „Młode głowy”, z których wynika, że z samooceną polskich uczniów nie jest dobrze. Między innymi z powodu tego, że co trzeci polski uczeń nie jest z siebie zadowolony a prawie co trzeci uważa, że robi większość rzeczy gorzej niż inne osoby.
Niska samoocena ma wpływ na życie osobiste, na relacje z innymi ludźmi, dlatego warto i należy w domu/szkole zadbać o to, by samoocena dziecka/ucznia, mimo wyrażonych opinii innych i porównań społecznych, była wystarczająco dobra.
NAGRANIE 7 – prof. dr hab. Mirosława Dziemianowicz
Jak i po co budować w szkole relacje uznania?
Relacje uznania są podstawą poczucia własnej wartości, warunkiem rozwoju, człowieka i społecznego. To szkoła powinna być miejscem, w którym budujemy relacje, uczymy się wzajemnego uznania w poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnej życzliwości.
Przeciwieństwem uznania jest pogarda. Pogarda, która przyczynia się do braku poczucia własnej wartości, braku zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
Jeśli podstawowym celem edukacji jest rozwój człowieka, to czas na zmiany, które ten rozwój wspomogą. Czas na zaprzestanie walki o uznanie dzieci, rodziców i nauczycieli. Czas na twórczą naukę uczniów i satysfakcjonującą pracę nauczycieli.
NAGRANIE 8 – dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ
Co ma wspólnego empatia z pułapkami oceny czyli o wysokiej kompetencji i prawdopodobieństwie frustracji
Z wykładu dowiesz się, że pułapki oceny wynikają z naszej ludzkiej historii i nie zawsze są faktycznym poglądem osoby oceniającej. Czy wiedzieliście jakim ryzykiem obarczone jest na przykład pytanie kobiety skierowane do innej kobiety – podoba ci się ta sukienka? Otóż takim, że odpowiedź drugiej osoby może zależeć od oceny tej sytuacji wobec swoich potrzeb, ale też takim, że ta odpowiedź ma duży wpływ na zmianę poglądu tej pierwszej, mimo, że jej początkowo przekonanie o wyjątkowości sukienki było bardzo duże.
Jakie to ma przełożenie na oceny w szkole? Otóż ocena w szkole nie mówi nic o osiąganiu sukcesów, w tym społecznych, ucznia w przyszłości. Sukces jednostki zależy od sukcesu innych ludzi, a rozwój człowieka od warunków, które ten rozwój wspierają. Natomiast stopnie w szkole, system ich uzyskiwania i porównywania ich z ocenami innymi, przeczą naturalnej potrzebie uzyskania przez ucznia informacji na temat jego postępów w procesie uczenia się i zdobywania umiejętności.
NAGRANIE 9 – prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska
Kompetencje relacyjne w zawodzie nauczyciela
Z wykładu dowiesz się o alternatywie dydaktycznej, jaką jest konstruktywizm. Ma on niedocenione i nieocenione znaczenie w rozumieniu sensu i celu kształcenia, jako procesu, w którym zaangażowany jest uczeń. Poznasz powody, dlaczego im więcej uczniów liczy klasa, tym bardziej uczniowie efektywnie się uczą, jeśli znamy i stosujemy metody aktywizujące. Dowiesz się, jak bardzo długą historię mają metody podawcze w szkole i skąd się wzięły.
NAGRANIE 10 – dr Krzysztof M. Maj
Uczenie maszynowe, albo edukacja i biopolityka
Z wykładu dowiesz się, że nigdy maszyny nie staną się lepsze od ludzi, że fundamentem dobrej szkoły na każdym poziomie edukacyjnym jest człowiek. Potrzeba tylko zmienić model uczenia się z przemocowych rubryczek cyfr, tabel i wykresów, często zakupywanych niestety, na model wspierający proces uczenia się z uwzględnieniem indywidualizacji podejścia do osoby uczącej się. Na model wykorzystujący rozwój cywilizacji jako narzędzi do kształcenia, zdobywania wiedzy i umiejętności. Dotyczy to również pomysłów dotyczących zakazywania używania tych narzędzi, zamiast edukowania do ich realnego i świadomego wykorzystania.
NAGRANIE 11 – dr Elena Atanasiu
Z dziennika ADHD’owej matki. Historia o dwóch wilkach w poszukiwaniu empatii
Wystąpienie jest opowieścią o rodzicu z ADHD, wychowującym dziecko z ADHD, co jest niekończącym się wyzwaniem, które pozwala spojrzeć inaczej na edukację i na samych siebie. To historia życia z jednej strony z pragnieniem zabawy, a drugiej, z potrzebą unikania hałasu. To życiowa podróż wilczycy i jej małego wilczka, którzy doświadczają krytyki, hejtu, osamotnienia i obojętności. To także opowieść o potrzebie doświadczania empatycznych zachowań, potrzebie wsparcia. O tym, jak ważne jest dostrzeganie indywidualnych potrzeb i potencjału każdego człowieka, które dają możliwość i przestrzeń do rozwoju w zgodzie z własną wyjątkowością.
NAGRANIE 12 – dr Paweł Fortuna
Fortuna o szczęściu: Pozytywna psychologia dla edukatorów
Z wykładu dowiesz się o bardzo ważnej wiedzy z zakresu psychologii, która wspiera człowieka i jego postrzeganie świata. Psychologia pozytywna i jej odkrycia są nowym spojrzeniem na człowieka i jego rozwój. Nic tak dobrze nie służy człowiekowi, jak dobre nastawienie i poczucie sensu tego, co robi. Wykład jest weryfikacją przekonań, źródłem bardzo wielu inspiracji, jest pełen zwrotów akcji i humoru.
NAGRANIE 13 – dr Marzena Żylińska
Kompetencje relacyjne w zawodzie nauczyciela
Z wykładu dowiesz się, co to są kompetencje relacyjne i jaka jest ich rola we współczesnej szkole. Dowiesz się, że nie możliwe jest tworzenie przyjaznych warunków do nauki, do rozwoju, jeśli nie ma autentycznych relacji pomiędzy uczniem i nauczycielem, ale też między uczniami. Prelegentka odnosi się też do potrzeby zmian w kształceniu przyszłych nauczycieli, którzy w zderzeniu z realnymi problemami współczesnej szkoły, często czują się bezradni.
Materiały z warsztatów – Ewa Tyralik-Kulpla
Jak budować autorytet oparty na kontakcie i radzić sobie z trudnymi komunikatami rodziców i uczniów?
W swojej prezentacji Ewa Tyralik-Kulpa przybliżyła nam temat budowania autorytetu opartego na kontakcie i zaufaniu, a także zaprezentowała narzędzia wspierające empatyczne stawianie granic, udzielanie informacji zwrotnej oraz towarzyszenie sobie i innym w trudnych emocjonalnie sytuacjach. Prezentacja była pełna inspiracji zaczerpniętych z nurtu Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga oraz Języka Rezonującego Sarah Peyton.
Masz pytania? Napisz do nas!
e-mail: jasna6@op.pl