Wasztaty – sobota, 5 kwietnia
Zapoznaj się z programem Konferencji. Zapraszamy!
Zdzisław Hofman
Dbając o siebie, zadbasz o innych – nauczycielska empatia i odporność
- 1. Sprawdzone metody osobistego i wzajemnego wsparcia. Rzecz
o psychologii pozytywnej.
- 2. Rezyliencja – przygotuj dla siebie strategię szytą na miarę,
pomożesz swoim uczniom.
- 3. Źródła szczęścia i zdrowia – czynniki chroniące
- Narzędzia pomocne w rozwoju dobrostanu.
Dorota Kujawa – Wenke
Empatycznie o pracy z błędem
Błędy są cennym zasobem w procesie nauki i rozwoju, ponieważ dostarczają informacji o tym, gdzie i dlaczego coś poszło niezgodnie z oczekiwaniami. Traktowanie błędów jako zasobów pozwala na ich analizę i wyciągnięcie wniosków, co pomaga uniknąć ich w przyszłości. Dzięki temu błędy przestają być źródłem frustracji, a stają się elementem konstruktywnym, prowadzącym do doskonalenia umiejętności oraz poszerzania wiedzy.
Postawa otwartości na błędy sprzyja również większej odwadze w podejmowaniu nowych wyzwań i eksperymentowaniu. Umożliwia naukę na doświadczeniach – zarówno swoich, jak i innych – oraz rozwija zdolność krytycznego myślenia.
Hanna Warchałowska
Jak zadbać o dobrostan nauczycielski i podzielić się nim z uczniami
W pędzącym świecie pełnym obowiązków, czasem brakuje chwili, by zapytać się samego siebie „jak się dziś czuję? Czego potrzebuję?” Ten warsztat będzie okazją do tego, by zatrzymać się na chwilę, poznać kilka prostych technik relaksacyjnych, oddechowych do wykorzystania także w trakcie pracy, a co więcej do wprowadzenia z uczniami. Uwazność mieszka często tuż obok nas, warto ją od czasu do czasu zapraszać do siebie!
Piotr Nita
Tutoring szkolny w świetle profilaktyki uniwersalnej
Warsztat wprowadza uczestników w podstawowe pojęcia dotyczące tutoringu oraz ilustruje tutoring jako program skutecznej profilaktyki uniwersalnej.
Beata Matusiak
Twoje po co i dlaczego w roli nauczyciela
Rozwijanie świadomości intencji własnych działań w budowaniu relacji z dzieckiem. Rola zmęczenia i niezaspokojonych potrzeb w funkcjonowaniu jako nauczyciel.
Ula Lizak
Zrozumieć autyzm – porady terapeuty
Zapraszam na 2h spotkanie o autyźmie na podstawie samodzielnie wykonanych grafik (objawy, strategie postępowania, pomoce dydaktyczne).
Magdalena Grzeszkiewicz – Brzęcka
Doceniam, nie oceniam – jak udzielać informacji zwrotnej zgodnie z prawem
Cele ogólne: poznanie zasad oceniania w świetle obowiązujących przepisów
Cele szczegółowe:
*znam przepisy obowiązujące w kwestii oceniania i potrafię je stosować w praktyce
*zmieniam swoje przekonania w sprawie oceniania by przede wszystkim służyć uczniom w osiąganiu sukcesu
*umiem sformułować: cel lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną.
Katarzyna Pelc
KLASA „PRAKTYCZNIE” ODWRÓCONA, czyli jak budować sukces w życiu i procesie uczenia się, poprzez rozwijanie świadomości mocnych stron uczniów i uczennic
W trakcie warsztatów uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję wcielić się role uczniów i uczennic i w sposób praktyczny przećwiczyć aktywności lekcyjne rozwijające świadomości własnych mocnych stron. To doświadczenie pozwoli im w praktyczny sposób zbadać skuteczność zaproponowanych rozwiązań. Gotowy, 1.5 godzinny scenariusz, do wykorzystania w czasie własnych zajęć (bez względu na nauczany przedmiot), będzie uwzględniał aktywne formy uczenia się takie jak: analizę przypadków, odniesienia do konkretnych sytuacji życiowych, dyskusję, pracę w parach i grupach oraz pracę z materiałem filmowym.
Marcin Michalik
Jak przestać nauczać i zachęcić uczniów do uczenia się. Filary planu daltońskiego na lekcji
Praca nauczyciela wymaga dużej czujności, elastyczności i ciągłego dokształcania się. Jak w tym wszystkim się nie wypalić zawodowo, zachować poczucie misji i widzieć sens swoich działań? Na pewno warto zmienić sposób patrzenia na lekcję i próbować przerzucić odpowiedzialność za pracę na uczniów i co najważniejsze, od nauczania iść w kierunku samodzielnego uczenia się naszych podopiecznych.
Dlatego warto wprowadzać filary daltońskich na swoje lekcje. Samodzielność, odpowiedzialność, współpraca i refleksja to klucz do tego, by nasi uczniowie nabyli kompetencje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w przyszłości, a nie tylko skupiali się na tzw. 3xZet –zakuwaniu, zdaniu i zapominaniu. Praca planem daltońskim wymaga od nauczyciela zrozumienia, że warto uczyć uczniów uczenia się i ich uczynić odpowiedzialnymi za ten proces. Nauczyciel niech będzie przewodnikiem po świecie nauki, a nie surowym strażnikiem czekającym na potknięcia swoich uczniów. Warsztat będzie okazją do przedstawienia pomysłów lekcji, podczas których realizuje się podstawę programową korzystając z filarów daltońskich, a także do poznania koncepcji edukacyjnej wymyślonej i propagowanej przez Helen Parkhurs. Uczestnicy poznają różne techniki i metody aktywizujące uczniów oraz generatory i aplikacje urozmaicające pracę na lekcji, uczące samodzielności i współpracy.
Ewa Joanna Sankowska
Zróbmy sobie test DNA (Talentu)
Metoda J. Liber pozwala odkryć wrodzony potencjał, docenić własne zasoby i talenty, zrozumieć siebie. Dzięki niemu można zrozumieć, dlaczego pewne aktywności sprawiają przyjemność, inne – trudność; że dzięki tym pierwszym odnosi się sukces łatwo, dzięki tym drugim – w znoju. Ułatwia to dokonywanie wyborów zawodowych i nie tylko. DNA Talentu pozwala zrozumieć, jak komunikować się i współpracować z innymi ludźmi. To narzędzie do wykorzystania zarówno w życiu osobistym, jak i w biznesie.
Piotr Michoń
Jak zadbać o szczęście swoje i innych?
Warsztat poświęcony praktycznym sposobom budowania szczęścia w codziennym życiu. Dowiesz się, czym jest szczęście z perspektywy psychologii i jak pozytywne emocje wpływają na nasze relacje, zdrowie i efektywność. Nauczysz się prostych technik wspierania własnego dobrostanu oraz działań, które mogą pomóc innym czerpać więcej radości z życia. To spotkanie dla wszystkich, którzy chcą świadomie kreować atmosferę pełną uśmiechu, wdzięczności i wzajemnego wsparcia.
Marta Kondracka – Szala
Empatyczna Edukacja Muzyczna
Warsztat „Empatyczna Edukacja Muzyczna” ma na celu rozwinięcie umiejętności nauczycieli oraz edukatorów w zakresie stosowania empatii i zrozumienia emocji w procesie edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Zajęcia koncentrują się na autorskich metodach i koncepcjach muzycznych, które umożliwiają budowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska edukacyjnego, sprzyjającego kreatywności i aktywnemu uczestnictwu dzieci. Warsztat zakłada wykorzystanie narzędzi takich jak pedagogika zabawy, techniki aktywizujące i elementy muzykoterapii, które wspomagają rozwój emocjonalny dzieci i rozwijanie pozytywnych relacji interpersonalnych. Podczas warsztatu uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć różnorodnych metod i technik pracy z grupą w zakresie edukacji muzycznej.
Justyna i Jarosław Durszewiczowie
SZKOŁA BEZ OCEN – jako odpowiedź na potrzeby empatii uczniów
Oceny w szkole powodują rywalizację, porównywanie się uczniów między sobą, dyscyplinują będąc również źródłem nagród lub rodzicielskich kar. Ale przecież zupełnie nie o to chodzi! Cele oceniania wskazane są w ustawie o systemie oświaty i zakładają, że ocenianie pomaga uczniom w rozwoju, dostarcza informacji o postępach, pozwala nauczycielom modyfikować metody pracy, aby pomóc uczniom osiągnąć cel. Czy tak się dzieje? W czasie warsztatu pokażemy, w jaki sposób zobaczyć, gdzie jest uczeń i co pomaga mu w osiągnięciu celu.
Krzysztof M. Maj
Mapy myśli w dydaktyce
Podczas warsztatów zaprezentuję bezpłatne narzędzie do tworzenia map myśli (Miro) z przykładami zastosowania podczas moich zajęć z zakresu projektowania światów gier wideo dla osób studiujących na AGH i Uniwersytecie Śląskim – które zastąpiły tradycyjne wykłady transmisyjnie przekazujące wiedzę. Część stricte warsztatowa poświęcona będzie stworzeniu własnej mapy myśli za pośrednictwem przedstawionego narzędzia, stąd też moja prośba do Osób Uczestniczących o wcześniejsze przygotowanie krótkiej treści wykładowej, którą chcieliby przekształcić w mapę myśli.
Ewa Tyralik–Kulpa
Jak budować autorytet oparty na kontakcie i radzić sobie z trudnymi komunikatami rodziców i uczniów?
Serdecznie zapraszam na warsztaty, podczas których porozmawiamy o zasadach budowania autorytetu opartego na kontakcie oraz poćwiczymy praktyczne narzędzia stawiania empatycznych granic, udzielania informacji zwrotnej oraz towarzyszenia drugiej stronie, a także sobie, w trudnych emocjonalnie sytuacjach. W warstwie merytorycznej skorzystamy z inspiracji Porozumienia bez Przemocy dr Marshalla Rosenberga oraz Języka Rezonującego Sarah Peyton.
Bartłomiej Rosiak
Empatyczny dyrektor – jak projektować szkołę, by dom nie był murem podzielony?
Szkolną społeczność tworzą Uczniowie, ich Rodzice oraz Nauczyciele. Dyrektor bez wątpienia jest liderem tej społeczności – dba więc nie tylko o kwestie organizacyjne, ale także o dobrostan tych, z którymi współpracuje. Jak więc projektować pracę i komunikację, by wspierać i motywować swoich pracowników? Jak dostrzegać i wykorzystywać mocne strony zespołu? Aż w końcu – jak być empatycznym dyrektorem?
W czasie warsztatu podjęte zostaną w praktyce tematy:
- empatii w zarządzaniu zespołem nauczycielskim,
- pracy z młodym nauczycielem,
- strategii komunikacyjnych z wykorzystaniem modelu DISC;
- metody radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w praktyce dyrektora szkoły.
Warsztat nie jest przewidziany wyłącznie dla dyrektorów. Mile widziani są także nauczyciele, pracownicy nadzoru pedagogicznego, organów prowadzących, a także społecznicy i inne osoby związane z szeroko pojęta edukacją.
Potrzebujesz zakwaterowania?
Masz pytania? Napisz do nas!
e-mail: jasna6@op.pl