Wasztaty – piątek, 4 kwietnia

Zapoznaj się z programem Konferencji. Zapraszamy!

1

Zdzisław Hofman

Praca indywidualna nauczyciela z wysoko wrażliwymi dziećmi i młodzieżą

  1. Wysoka wrażliwość – zasób czy ograniczenie?
  2. Zaufanie – poczucie bezpieczeństwa – relacje.
  3. Figura znaczącego dorosłego w życiu młodych ludzi.
  4. Komunikacja – wydobywanie mocnych stron – sprawczość.
  5. Realizacja potrzeb, warunkiem motywacji i zaangażowania.

Wybrane narzędzia wsparcia.

2

Dorota Kujawa – Wenke

Informacja zwrotna, czyli sposób na empatyczne komunikowanie oceny

Informacja zwrotna jest kluczowym elementem procesu uczenia się i rozwoju, zarówno w edukacji, jak i w pracy zawodowej. Odpowiednio sformułowany feedback pozwala osobie ocenić swoje działania, zrozumieć mocne strony oraz obszary wymagające poprawy. Daje również wskazówki, które mogą pomóc w doskonaleniu umiejętności i osiąganiu lepszych wyników. Informacja zwrotna pełni także rolę motywacyjną, wzmacniając poczucie odpowiedzialności i zaangażowania. Dla uczniów czy pracowników świadomość, że ich wysiłki są dostrzegane i oceniane, wzmacnia samoocenę i podnosi motywację do dalszego działania.

3

Hanna Warchałowska

Jak zadbać o dobrostan nauczycielski i podzielić się nim z uczniami

W pędzącym świecie pełnym obowiązków, czasem brakuje chwili, by zapytać się samego siebie „jak się dziś czuję? Czego potrzebuję?” Ten warsztat będzie okazją do tego, by zatrzymać się na chwilę, poznać kilka prostych technik relaksacyjnych, oddechowych do wykorzystania także w trakcie pracy, a co więcej do wprowadzenia z uczniami. Uwazność mieszka często tuż obok nas, warto ją od czasu do czasu zapraszać do siebie!

4

dr Alicja Zagrodzka

Porozmawiajmy o potrzebach

Jeśli ktoś chce dobrze się czuć w pracy i chce, żeby jego uczniowie/studenci też dobrze się czuli na lekcjach/zajęciach, te warsztaty są dla niego. Według M.B. Rosenberga, twórcy Porozumienia bez Przemocy, czujemy się dobrze, kiedy nasze potrzeby są zaspokojone lub chociaż zobaczone. Intencją warsztatów jest stworzyć przestrzeń do takiego doświadczenia. Można je następnie przenieść do pracy z grupą – rozmowa o potrzebach może być przydatna przy tworzeniu kontraktu lub w sytuacjach konfliktowych.

5

Piotr Nita

 

Tutoring szkolny w kontekście edukacji wczesnoszkolnej

Warsztat przybliża główne założenia tutoringu szkolnego i pogłębia rozumienie specyfiki tutoringu na etapie edukacji wczesnoszkolnej.

6

Beata Matusiak

 

Piłeczka i laser jako pomoc w budowaniu relacji z dzieckiem

Zachwyt sprzymierzeńcem i nawozem dla naszego mózgu – zabawy i pomysły na zwrócenie i utrzymanie koncentracji uwagi dziecka. Rola zabawy w uspokajaniu układu nerwowego. Zabawy z piłeczkami i chustami odpowiedzią, dlaczego wyzwania są ważne również dla samego nauczyciela.

7

Magdalena Grzeszkiewicz – Brzęcka

 

Doceniam, nie oceniam – jak udzielać informacji zwrotnej zgodnie z prawem

Cele ogólne: poznanie zasad oceniania w świetle obowiązujących przepisów

Cele szczegółowe:

*znam przepisy obowiązujące w kwestii oceniania i potrafię je stosować w praktyce

*zmieniam swoje przekonania w sprawie oceniania by przede wszystkim służyć uczniom w osiąganiu sukcesu

*umiem sformułować: cel lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną.

8

Katarzyna Pelc

 

KLASA „PRAKTYCZNIE” ODWRÓCONA, czyli jak budować sukces w życiu i procesie uczenia się, poprzez rozwijanie świadomości mocnych stron uczniów i uczennic

W trakcie warsztatów uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję wcielić się role uczniów i uczennic i w sposób praktyczny przećwiczyć aktywności lekcyjne rozwijające świadomości własnych mocnych stron. To doświadczenie pozwoli im w praktyczny sposób zbadać skuteczność zaproponowanych rozwiązań. Gotowy, 1.5 godzinny scenariusz, do wykorzystania w czasie własnych zajęć (bez względu na nauczany przedmiot), będzie uwzględniał aktywne formy uczenia się takie jak: analizę przypadków, odniesienia do konkretnych sytuacji życiowych, dyskusję, pracę w parach i grupach oraz pracę z materiałem filmowym.

9

Elena Atanasiu

 

Jak znaleźć swój cel i osiągnąć sukces w szkole?

Szkoła to czas odkrywania siebie, zdobywania wiedzy i przygotowywania się do przyszłości. Jak znaleźć swój cel, gdy możliwości są nieograniczone, a presja sukcesu ogromna? Empatia wobec siebie jest kluczowa, a szkoła to doskonały moment na eksperymentowanie i wyciąganie wniosków. Podejmuj decyzje zgodnie z własnymi wartościami, nie pod presją oczekiwań innych. Twój cel nie musi być spektakularny, wystarczy, że będzie autentyczny.

10

Bogna Gąsiorowska

 

Empatyczna edukacja zaczyna się od uważnych nauczycieli

 

Empatyczna edukacja zaczyna się od nauczycieli, którzy dbają o swoje zasoby, by tworzyć atmosferę wsparcia dla uczniów. Warsztat pokaże, jak mindfulness pomaga zarządzać stresem, zapobiega wypaleniu i wzmacnia odporność psychiczną. Uczestnicy dowiedzą się; jak uważność wpływa na relacje i działania wychowawcze, poznają i przećwiczą techniki gotowe do zastosowania w codziennej pracy, zapoznają się z doświadczeniem projektu „Uważna Szkoła®” jako inspiracją do budowania empatycznej edukacji. 

11

Anna Molenda

 

Czas na Uważność 

 

Praktyka uważności może służyć każdemu. W projekcie Uważna Szkoła praktykujemy, aby wspierać nauczycieli i po to, aby ułatwiać uczniom mierzenie się z codziennymi wyzwaniami. To, co odkrywamy po drodze to empatia, współczucie i otwartość emocjonalna, które stają się dostępnymi na wyciągnięcie ręki narzędziami samoregulacji. Zapraszam na warsztat poświęcony temu, jak skutecznie wdrażać uważność w środowisku szkolnym, chronić się przed wypaleniem zawodowym i wspierać rozwój emocjonalny uczniów.

12

Marcin Michalik

 

Jak przestać nauczać i zachęcić uczniów do uczenia się. Filary planu daltońskiego na lekcji

 

Praca nauczyciela wymaga dużej czujności, elastyczności i ciągłego dokształcania się. Jak w tym wszystkim się nie wypalić zawodowo, zachować poczucie misji i widzieć sens swoich działań? Na pewno warto zmienić sposób patrzenia na lekcję i próbować przerzucić odpowiedzialność za pracę na uczniów i co najważniejsze, od nauczania iść w kierunku samodzielnego uczenia się naszych podopiecznych.
Dlatego warto wprowadzać filary daltońskich na swoje lekcje. Samodzielność, odpowiedzialność, współpraca i refleksja to klucz do tego, by nasi uczniowie nabyli kompetencje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w przyszłości, a nie tylko skupiali się na tzw. 3xZet –zakuwaniu, zdaniu i zapominaniu. Praca planem daltońskim wymaga od nauczyciela zrozumienia, że warto uczyć uczniów uczenia się i ich uczynić odpowiedzialnymi za ten proces. Nauczyciel niech będzie przewodnikiem po świecie nauki, a nie surowym strażnikiem czekającym na potknięcia swoich uczniów.  Warsztat będzie okazją do przedstawienia  pomysłów lekcji, podczas których realizuje się podstawę programową korzystając z filarów daltońskich, a także do poznania koncepcji edukacyjnej wymyślonej i propagowanej przez Helen Parkhurs. Uczestnicy poznają różne techniki i metody aktywizujące uczniów oraz generatory i aplikacje urozmaicające pracę na lekcji, uczące samodzielności i współpracy.

13

dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska

 

Jak mówi żyrafa, czyli o języku empatii, relacji i wzajemnego zrozumienia

 

Celem warsztatów jest namysł nad istotą relacji w procesie edukacyjnym. Będziemy dyskutować o roli komunikacji i empatii w budowaniu dobrych relacji w grupie osób uczących się. Porozmawiamy o potrzebie docenienia, zrozumienia i realizowania siebie oraz o budowaniu skutecznej informacji zwrotnej. Nasze rozważania podeprzemy założeniami Porozumienia Bez Przemocy, które nauczy nas, jak mówić językiem żyrafy i dlaczego warto to robić.

14

Ewa Joanna Sankowska

 

Podróż bohatera® – gra o siebie w głębi siebie

 

Podróż bohatera®. Gra – na podstawie „Bohatera o tysiącu twarzach” J. Campbella – autorstwa dr K. Karskiej. Doświadczenie polegające na pracy ze swoim wyzwaniem/problemem, dotyczącym życia osobistego i/lub zawodowego. Uczestnik, losując karty, odpowiada sobie na pytania, których nie zadaje sobie na co dzień. Odkrywa swoje mocne strony i strategię, która pomoże mu podjąć decyzję, dokonać wyboru, ruszyć z miejsca, dość do celu. Pracując z metaforą, pokonuje się drogę po planszy swojego życia.

15

Justyna i Jarosław Durszewiczowie

 

Zwinne zarządzanie placówką – w odpowiedzi na potrzeby empatii zarządzaniu

 

Zwinne, czyli inne od tego które znamy zarządzanie szkołą, przedszkolem. To złamanie schematu zarządzania i wyjście poza własną strefę komfortu. To przyjęcie modelu, który gwarantuje efektywność i jakość działań, stawia na relacje, potrzeby uczniów i pracę zespołową nauczycieli.. Zmiana perspektywy wymaga krytycznego spojrzenia na dotychczasowe dokumenty realizujące cele zarządzania i spojrzenie na ten obszar z innej, zwinnej perspektywy. Gwarantujemy satysfakcję z wdrożonych rozwiązań.

Potrzebujesz zakwaterowania?

Masz pytania? Napisz do nas!

e-mail: jasna6@op.pl